Så hjälper en SEO-konsult er hemsida

Att navigera i den komplexa världen av sökmotoroptimering (SEO) kan kännas överväldigande, speciellt om resurserna och kompetensen inte finns internt. Det är här en SEO-konsult kommer in i bilden. Här går vi igenom vad en SEO-konsult gör, deras bakgrund samt vilka KPI:er de ofta följer upp på.

Boka ett möte för att prata SEO med oss

Vad innebär det att vara en SEO-konsult?

Kort och gott är SEO-konsulter experter på att identifiera kundgrupper, kartlägga kundresor och frågeställningar som dyker upp längs vägen. Allt detta mynnar ut i en strategi. Därefter hjälper de företag att presentera svaren på ett tillgängligt sätt och med bästa praxis enligt sökmotorerna. Ofta har en SEO-konsult en bakgrund inom marknadsföring, ekonomi och/eller webbutveckling.

Vad gör en SEO-konsult?

Exakt hur ett samarbete går till varierar från kund till kund baserat på deras förutsättningar, ambitioner och resurser. Men typiskt delas arbetet in i tre faser.

Om du vill friska upp minnet har vi en sammanfattande artikel om SEO här.

Analysfas: 

Här går man igenom hemsidan för att identifiera områden som har förbättringspotential. Särskilt fokus läggs på sidans innehåll och struktur. Här görs även en sökordsanalys för att hitta sökord som inte täcks i dagsläget men som bör inkluderas framöver. Besökare har ökänt dåligt tålamod och tolererar sällan mer än ett par sekunder för att en sida ska ladda, så även den tekniska prestandan granskas noga. I den här delen av samarbetet görs även en konkurrentanalys.

Produktionsfas: 

Här implementeras förslagen som dykt upp under analysfasen. Arbetar konsulten ensam begränsas oftast inblandningen till workshops där best praxis gås igenom. Samarbeten med en byrå som Bombayworks kommer med fördelen att arbetet kan överlåtas till specialister.

Supportfas:

Gränsdragningen mellan produktion och support är vag, men kortfattat handlar det om att monitorera sidan och följa upp eventuella nedåtgående trender samt löpande bygga vidare på arbetet.

KPI:er som SEO-konsulter i regel följer upp på

Typiskt sett kommer båda parter överens om vilka KPI:er som är viktiga för dem att följa upp på. Men de som är the bread and butter är oftast:

Organisk trafik: Antal besökare som kommer till webbplatsen via organiska sökresultat.

Ranking för nyckelord: Positioner i sökresultat för specifika nyckelord.

Click-Through Rate (CTR): Hur stor andel som klickar in sig till sidan via sökresultaten.

Impressions: Hur ofta syns webbplatsen bland sökresultaten? Når den en stor publik?

Konvertering via organiska kanaler: Om trafiken inte leder till faktiska konverteringar är det svårt att motivera värdet. Värdet av varumärkesbyggande kampanjer ska dock inte underskattas.

Sammanfattning

Många upplever  att SEO är ett träsk som kan vara svårt att navigera genom. Att lägga tid på sin hemsida är en sak, men vill ni att trafiken ska växa hjälper en SEO-konsult er att placera era resurser där de har störst effekt för just er verksamhet. 

Veronica von Feilitzen

Kontakta Veronica

Vill du veta mer om hur vi arbetar? Kontakta Veronica von Feilitzen, CEO, för att ta reda på hur vi kan hjälpa er er digitala resa.

Boka möte med Veronica
Anna Frössén

Kontakta Anna

Har du frågor om oss, digital tillväxt eller vill du bolla digitala utmaningar du står inför just nu? Kontakta Anna Frössén, Head of sales.

Boka möte med Anna