Vad är sökmotoroptimering?

Fler och fler inser styrkan i att investera i SEO. I den här artikeln går vi igenom vad det är och hur ni som företag kan dra nytta av det.

Boka ett möte för att prata SEO med oss
https://a.storyblok.com/f/223101/3000x2000/b38d5fa4d4/william-in-a-sofa.jpg

Kort sammanfattat innebär sökmotoroptimering att man formulerar sin hemsida på ett sätt som effektivt besvarar frågorna som människor vänder sig till Google för att få svar på. Sökmotorerna “besöker” kontinuerligt hemsidor för att bedöma innehållet. Bättre innehåll leder till bättre placeringar bland sökresultaten för de frågorna (sökord) och till följd av detta får ni mer trafik. Den här förklaringen målar upp en bild av att det mest effektiva sättet att bygga en webbplats vore att kopiera och klistra in nationalencyklopedin för att få så mycket trafik som möjligt. Om du testar är du varmt välkommen att rapportera tillbaka med resultaten! För alla oss andra som måste hushålla mer medvetet med våra resurser finns det lyckligtvis knep att ta till för att få ut riktigt bra värde ur en SEO-strategi. I den här artikeln går vi igenom vad SEO är på ett mer övergripande plan.

Här kan du läsa mer om hur Bombayworks arbetar med SEO

Sökord

När vi ställer frågor till Google tenderar det att vara en nivå som är närmre grottmänniskor; “Mat middag billig snabb”. Därför kallas det istället söktermer, sökord eller keywords. Men det är bra att alltid ha i åtanke att även de kortaste söktermer är i grund och botten en fråga.

Genom att undersöka vilka sökord som är relevanta för din produkt kan du utforma din hemsidas innehåll för att besvara dessa. Den här undersökningen kallas sökordsanalys, görs den på rätt sätt målar det upp en tydlig bild av dina kunders köpresa och hur du ska vara synlig längs med hela denna.

SEO-strategi

SEO-strategi betyder tyvärr alldeles för ofta att någon då och då är “inne och pillar på hemsidan”. Sanningen är att sökordsoptimering tar lång tid, ofta flera månader - det är enkelt att små planlösa förändringar istället blir ineffektiva. Vi rekommenderar alltid att göra en gedigen analys för att identifiera brister och potential hos sidan. Med analysen i ryggen kan en strategi läggas fram, med tydliga slutmål. Vi har en djupgående artikel om SEO strategi som du kan läsa här.

Tre aspekter som bör övervägas för en SEO-strategi

Teknisk SEO

  • Presterar sidan bra ur ett tekniskt perspektiv?

On-page

  • Hur presterar sidans innehåll? Vad kan och bör vi bygga vidare på?

Off-page

SEO verktyg

Det finns en rad olika verktyg som kan hjälpa er med er SEO-strategi. Dessa verktyg kan hjälpa er att identifiera sökord, analysera er webbplats för förbättringar, övervaka er ranking i sökmotorerna och mycket mer. Exempel på populära SEO-verktyg inkluderar Google Analytics, Ahrefs, SEMrush och Moz.

Hur får man hjälp med SEO?

Om du är ny på SEO eller inte har resurserna att hantera det internt, kan det vara en god idé att söka extern hjälp. Det finns många SEO-byråer och konsulter som erbjuder tjänster som sträcker sig från enstaka konsultationer till fullständig hantering av en komplett SEO-strategi. Vi kartlägger hur ett sånt samarbete går till i den här artikeln.

Varför syns inte min hemsida på Google?

Om din hemsida inte syns på Google kan det bero på flera olika faktorer. Det kan vara allt från tekniska problem på din webbplats till brist på innehåll som är optimerat för sökmotorerna. Det är viktigt att se till att din webbplats är korrekt indexerad av Google och att du följer bästa praxis för SEO. Detta inkluderar att ha relevant och kvalitativt innehåll, en mobilvänlig webbdesign och starka interna och externa länkar.

Länkstrategi och off-page SEO

En effektiv länkstrategi kan ha en stor inverkan på sökmotoroptimering. Länkar till din webbplats (backlinks) fungerar som röster på dess trovärdighet och relevans i sökmotorernas ögon. Att få in högkvalitativa, relevanta länkar till din webbplats kan förbättra din ranking och synlighet. Det är viktigt att fokusera på att bygga naturliga länkar genom att skapa värdefullt innehåll som andra webbplatser vill länka till. Glöm inte bort de interna länkarna!

Köpa länkar

Här vill vi slänga in ett varningens finger. Att köpa länkar kan verka som en snabb och smidig genväg till förbättring, men vi avråder starkt från detta. Google och andra sökmotorer försöker sätta stopp på köpta länkar som inte uppstår naturligt och kan bestraffa webbplatser som försöker sig på den här taktiken. Istället för att köpa länkar är det bättre att investera tid och resurser i värdefullt innehåll som naturligt attraherar länkar.

Vad är SGE?

Den stora snackisen i SEO-världen är Googles nya produkt Search Generative Experience (SGE). Det är ett sätt att väva in AI i sökresultaten. Vi har sett det i Bing ett tag, men nu börjar det också dyka upp i Google. Läs mer om vad SGE är här!

Veronica von Feilitzen

Kontakta Veronica

Vill du veta mer om hur vi arbetar? Kontakta Veronica von Feilitzen, CEO, för att ta reda på hur vi kan hjälpa er er digitala resa.

Boka möte med Veronica
Anna Frössén

Kontakta Anna

Har du frågor om oss, digital tillväxt eller vill du bolla digitala utmaningar du står inför just nu? Kontakta Anna Frössén, Head of sales.

Boka möte med Anna