Vad innebär AI för sökmotorer?
Många har vid det här laget sett bilderna på sökresultat där Google ger rekommendationer att börja äta stenar. Så är det den här framtiden vi har att vänta oss? Kanske! Men förhoppningsvis i lite mer förfinad form. I den här artikeln ska vi försöka oss på lite framtidsspaningar om hur sökmotorerna kommer utnyttja AI i framtiden.
Vad är SGE (Search Generative Experience)?
Kortfattat är SGE Googles sätt att inkorporera AI i sökresultaten. Google har länge försökt bli bättre på att “läsa” innehållet på sidan och matcha det till söktermer istället för att räkna hur många gånger ett sökord dyker upp på sidan. Google SGE är nästa steg som använder maskininlärning och AI för att förstå användarens avsikt bakom en sökfråga och generera mer kontextuella och informativa svar.
Fördelar med Google SGE
Förhoppningarna är att detta ska leda till en bättre upplevelse för alla som använder Google:
Ökad relevans: Genom att förstå användarens avsikt kan Google SGE leverera mer relevanta sökresultat som bättre matchar användarens behov.
Förbättrad användarupplevelse: Mer informativa och sammanhängande svar bidrar till en smidigare sökupplevelse.
Effektivare sökprocess: Användare kan snabbt få de svar de behöver utan att behöva navigera fram och tillbaka genom flera olika webbplatser.
Nackdelar med SGE
Just nu är SGE fortfarande i sin vagga och har en tendens att hallucinera. Dietförslaget ovan är exempelvis något som Gemini plockade upp från The Onions. Så likt alla AI-lösningar är det viktigt att faktagranska all kritisk information.
Hur får jag tillgång till SGE?
I skrivande stund är bara SGE tillgängligt i några utvalda engelsktalande länder. Men baserat på bilderna som cirkulerar är det kanske bäst att de får provköra produkten ett tag till. Bing har haft en liknande funktion ett tag nu, där ChatGPT är integrerat i sökresultaten. I vår erfarenhet fungerar det helt okej även om det inte är perfekt ännu.
Hur kommer AI sökmotorer påverka min SEO strategi?
Det är en spännande fråga som diskuteras ivrigt i branschen. Vi ser i dagsläget ingen anledning till att vara orolig. Alla sökmotorer vill leverera bra resultat till sina besökare, utvecklingen har alltid gått mot att ge mer pricksäkra och relevanta sökresultat. I vår övergripande artikel om vad sökmotoroptimering är kan du läsa om hur det går till. Har du förlitat dig på köpta länkar kan det dock vara värt att tänka om. Men för alla andra som har arbetat med en långsiktig SEO strategi med fokus på att bygga en informativ och effektiv hemsida kommer den här uppdateringen med stor sannolikhet bara vara till er fördel.