Har ni koll på hur er Meta-pixel används?
Nyligen beslutade Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) om sanktionsavgifter på över 40 miljoner kronor mot två svenska Apotekskedjor. Detta för att företagen brustit i sina säkerhetsrutiner genom att använda en särskild funktion för Meta-pixeln som överför integritetskänsliga personuppgifter till Meta.
De båda bolagen har som många andra företag använt Metas analysverktyg Meta-pixel på sina webbplatser för att förbättra sin marknadsföring på Facebook och Instagram. En överföring av integritetskänsliga personuppgifter, bland annat information om köp av sexleksaker och receptfria läkemedel, har nyligen skett på grund av att bolagen använt funktionen Automatic Advanced Matching via Meta-pixeln.
I en granskning av IMY har det visat sig att inget av bolagen haft de rutiner som krävs för att själva upptäcka bristerna. De båda bolagen får sanktionsavgifter då de brustit mot dataskyddsförordningen, GDPR, genom att inte ha vidtagit lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa en tillräcklig säkerhetsnivå för sina kunders personuppgifter.
Vet ni hur ni använder er av Meta-pixeln? Har er organisation de rutiner som krävs för att själva upptäcka eventuella brister? Om inte, kontakta gärna oss så kan vi hjälpa er.