Köpa länkar till sin hemsida, hiss eller diss?

Sökmotoroptimering (SEO) är både komplext och konkurrensutsatt där företag och marknadsförare ständigt letar efter möjligheter att förbättra sina positioner bland sökresultaten. En kontroversiell taktik som ibland används är att köpa länkar från andra webbplatser i syfte att öka sin egen webbplats auktoritet och ranking. I denna artikel kommer vi att utforska varför det är en riskabel strategi inom SEO att köpa länkar, och vilka negativa konsekvenser det ofta för med sig.

Boka ett möte för att prata SEO med oss

Vad innebär det att köpa länkar?

Att köpa länkar är precis som det låter - att betala andra webbplatser för att inkludera länkar till din webbplats. Dessa länkar kan vara i form av textlänkar, bilder eller andra hyperlänkar. Målet är att öka det totala antalet länkar som pekar mot just din webbplats, något som kan ses som ett tecken på auktoritet av sökmotorer som Google. Tankegången är att om fler källhänvisar till din sida måste det vara ett tecken på att ni har något intressant att säga. Eller?

Vem säljer länkarna?

Kvalitén mellan olika försäljare varierar. För några år sen stötte vi ofta på hemsidor som fick in hundratals länkar från en uppsjö av skräpsidor som inte innehöll något annat än en vägg av länkar. Dessa sköttes av organisationer eller individer som krängde länkarna för pengar. Numera flaggas dessa sidor av sökmotorerna och alla som får länkar därifrån riskerar att bli straffade.

Att köpa länkar utan att tydligt markera dem bryter mot Googles riktlinjer för sökmotoroptimering. Google arbetar ständigt med att förbättra algoritmerna för att identifiera och straffa webbplatser som bryter mot dessa riktlinjer. Konsekvensen är sänkt ranking eller till och med att de tas bort från sökresultaten. I den här artikeln listar vi verktyg som kan hjälpa dig när du arbetar med SEO. Google Search Console ger dig möjlighet att inspektera länkarna till din sida. GSC ger även varningar om något skulle se suspekt ut.

De länkar som är till salu är ofta lågkvalitativa och kommer från webbplatser med dåligt rykte eller flaggas som spam. Detta kan skada din webbplats rykte och auktoritet.

Även om köpta länkar kan ge tillfälliga resultat, är de sällan en långsiktig strategi för framgång inom SEO. Google fortsätter att bli alltmer effektiv på att upptäcka, och ignorera, köpta länkar. Search Generative Experience är något som vi tror kommer göra relevant innehåll ännu mer gynnsamt i framtiden.

Här vill vi lyfta ett varningens finger: Det är inte ovanligt att SEO-byråer har ett så kallat PBN, private blog network, som är ett nätverk av köpta bloggar inom olika ämnen. Från dessa kan de sedan lägga in mer trovärdiga länkar till sina kunder. Dessa kan ge en boost i placeringar, men dagen då samarbetet sägs upp ryker dessa länkar. Investera istället i er hemsida med tipsen nedan:

När kan det vara positivt att köpa länkar?

Att det sker en transaktion i samband med en länk gör självklart inte automatiskt att den är dålig. Ifall du betalar för en annons på en sida är det inget som bryter mot Googles riktlinjer. Dessa bör markeras med rel=”sponsored” eller rel=”nofollow” som berättar för sökmotorerna att dessa inte bör tas i beräkningarna när det kommer till länkauktoritet.

Bättre alternativ till att köpa länkar

Länkar fortsätter att ha en inverkan på en hemsidas auktoritet och trafik. Men Istället för att köpa länkar, har vi tre tips:

Skapa innehåll med värde för besökarna: Skapa högkvalitativt, relevant innehåll som andra länkar till organiskt. Sitter ni på grafik eller information som kan vara intressant för andra?

Gästinlägg: Skriv gästinlägg på andra högkvalitativa webbplatser inom din bransch och inkludera länkar till din webbplats när det är relevant.

Bygg relationer: Det enklaste sättet att hitta länkar är att se över tidigare samarbeten och huruvida ni får en länk på platser där ni redan är omnämnda. Finns det andra parter där ni kan ömsesidigt tjäna på att länka till varandra?

Ytterligare ett varningens finger: Antal länkar är en kul siffra att se gå upp över tid, men det är sällan, om någonsin, viktigare än sidans innehåll. Fokusera på väldigt lågt hängande frukter för att inte missa möjligheterna precis framför näsan på er, men lägg inte orimligt mycket tid och resurser på länkbygge. I den här artikeln har vi listat hur en konsult inom sökmotoroptimering brukar tänka kring KPI:er.

Sammanfattning

Att köpa länkar kan verka som en snabb lösning för att förbättra din webbplats ranking, men det är en riskabel strategi som alltför ofta har negativa konsekvenser. Istället bör du fokusera på att locka fram organiska och högkvalitativa länkar genom att erbjuda värdefullt innehåll och bygga relationer med andra inom din bransch. Det är en mer hållbar och långsiktig strategi för framgång bland sökresultaten.

Veronica von Feilitzen

Kontakta Veronica

Vill du veta mer om hur vi arbetar? Kontakta Veronica von Feilitzen, CEO, för att ta reda på hur vi kan hjälpa er er digitala resa.

Boka möte med Veronica
Anna Frössén

Kontakta Anna

Har du frågor om oss, digital tillväxt eller vill du bolla digitala utmaningar du står inför just nu? Kontakta Anna Frössén, Head of sales.

Boka möte med Anna