Länkstrategi för SEO: en djupdykning

Auktoritet är A och O när det kommer till SEO. Referenser i form av länkar är ett populärt och kraftfullt sätt att bygga upp auktoritet. I denna artikel kommer vi att utforska vikten av en effektiv strategi för att införskaffa länkar, men också ställa dem i kontext till andra insatser.

Boka ett möte för att prata SEO med oss

Vad är en länkstrategi?

Länkar kommer sällan oförtjänt, därför är det en god idé att ha någon form av plan för att locka till sig från andra webbplatser till din egen. Dessa länkar kallas vanligtvis för backlinks. Det är detta som refereras till som länkstrategi. Att inte ha en bra struktur för interna länkar kan exempelvis vara en bidragande faktor till varför er hemsida inte syns på Google.

Därför är en länkstrategi viktig

Enligt min erfarenhet av SEO är det lätt att man fokuserar på att göra förbättringar eller innehåll på en sida som enbart syftar på att skapa trafik. Inget fel med det såklart - men väv gärna också in en strategi för att bygga, eller upprätthålla, länkar när ni planerar ert innehåll. Läs mer om SEO-strategier.

Tänk på det här kring länkar

Kvalitet framför kvantitet: Fokusera på att bygga högkvalitativa länkar från auktoritativa webbplatser inom din bransch. En enda högkvalitativ länk är ofta mer värdefull än många lågkvalitativa länkar. Läs vår guide/rant om köpta länkar för att gå in på djupet om riskerna med att samla på sig skräplänkar.

Relevans: Säkerställ att de webbplatser som länkar till din webbplats är relevanta för ditt ämnesområde. Detta ökar länkens värde. Se gärna till att ankartexterna innehåller de relevanta sökorden. (Detta gäller som du såg även interna länkar)

Naturliga Länkar: Undvik att använda taktiker som att köpa länkar eller överdrivet och krystat länkutbyte. Google tenderar att värdera naturliga länkar som kommer som ett resultat av högkvalitativt innehåll.

Skapa delningsvärt innehåll: skapa innehåll som är så pass värdefullt att andra webbplatser refererar till det naturligt.

Övervaka och underhåll

En effektiv länkstrategi kräver kontinuerlig övervakning och underhåll. Du bör regelbundet kontrollera dina länkar, identifiera eventuella problem och följa upp resultaten av din länkstrategi. De vanligaste lågt hängande frukterna vi stöter på är omnämningar som saknar en länk eller länkar till trasiga sidor. Google Search Console är ett bra verktyg för detta. Vi har listat fler användbara SEO-verktyg här.

En brasklapp om länkbygge

Länkar är en klassisk måttstock för en sidas relevans, men som en vis man sa: content is king. Särskilt när fler sökmotorer väver in AI bland sökresultaten! Det första steget bör alltid vara att se till att sidan har bra innehåll och presterar väl ur ett tekniskt perspektiv. Varför skulle någon annars länka till ert innehåll? Slutmålet är att bygga auktoritet, något som också uppnås genom att ha starkt innehåll på sidan som är informativt, inte en vägg av text, och täcker området som er verksamhet arbetar inom.

Veronica von Feilitzen

Kontakta Veronica

Vill du veta mer om hur vi arbetar? Kontakta Veronica von Feilitzen, CEO, för att ta reda på hur vi kan hjälpa er er digitala resa.

Boka möte med Veronica
Anna Frössén

Kontakta Anna

Har du frågor om oss, digital tillväxt eller vill du bolla digitala utmaningar du står inför just nu? Kontakta Anna Frössén, Head of sales.

Boka möte med Anna