Vad är en SEO-strategi?

Eftersom SEO är en strategi som inte gör skillnad över en natt är det viktigt att man har en långsiktig strategi från starten.

Boka ett möte för att prata SEO med oss

Introduktion till SEO: därför är det viktigt för ditt företag

I ett nötskal handlar sökmotoroptimering om att utforma din webbplats så att den effektivt svarar på de frågor folk ställer till Google, vilket leder till bättre placeringar i sökresultaten och mer trafik. Även om det kan låta som om det bästa vore att klämma in hela nationalencyklopedin på din sida för maximal effekt, finns det mer resurseffektiva strategier för att utvinna fantastiskt värde ur SEO. Vi utforskar grundkomponenteri SEO i den här artikeln.

Nyckelkomponenter i en framgångsrik SEO-strategi

Det finns tre aspekter att ta hänsyn till när du bygger en SEO-strategi: on-page, off-page (länkstrategi) och teknisk SEO. Gränsdragningen mellan dessa blir emellanåt lite luddig, men det är ett bra sätt att hålla ordning på vad som ska göras.

Sökordsanalys: grundpelaren i din SEO-strategi

Innan du kan börja arbeta praktiskt med din strategi är det viktigt att du har genomfört en gedigen sökordsanalys för att identifiera din webbplats behov och möjligheter. Det finns många bra SEO-verktyg att ta hjälp av. Här gäller det att vara kreativ och försöka hitta outnyttjade vägar längs potentiella kunders köpresor. Det går såklart att gå på intuition och försöka besvara frågor som känns naturliga för dina kunder. Men genom att använda verktyg såsom Ahrefs kan du kvantifiera värdet och resurserna som kommer krävas för att vara synlig på de olika söktermerna.

Den bästa och mest lönsamma analysen föds från en kombination av olika verktyg, erfarenhet och kreativitet.

Teknisk SEO

Hur länge skulle du vänta på att en hemsida ska ladda? För de allra flesta är svaret “inte länge alls”. Därför är din hemsidas tekniska prestanda en hygienfaktor som du bör prioritera högt och tidigt i din strategi. Säkerställ att din sidas core web vitals är i ett bra skick. Laddtider är kanske den mest greppbara aspekten ur teknisk SEO, men saker som sidstrukturen bör även omvärderas i det här stadiet. Redan här kan man få svar på varför er hemsida inte syns på Google.

On-page SEO

On-page är kort och gott allt innehåll som finns på sidan. Här måste strategin justeras väldigt mycket efter vad som redan finns på sidan, är den helt tom gäller det bara att blicka framåt på vad som ska adderas. Är webbplatsen fylld av 10 års arbete blir det klurigare att bedöma vad som är bäst att göra härnäst. Här blir sökordsanalysen din vägledare. Identifiera existerande sidor som passar in i sökordsanalysen och optimera innehållet därefter. Det kan innebära att vissa sidor måste tas bort, för de är för snarlika och fyller samma sökintention. Men det kan också innebära att nya sidor måste planeras för att fylla i luckor i kundresan. Även interna länkar och en konkurrentanalys bör ses över i det här stadiet.

Off-page SEO

Off-page SEO refererar till att bygga auktoritet genom externa länkar (backlinks). Att bygga en stark länkprofil har länge varit en nödvändighet för framgång inom SEO. Numera är det betydligt mindre viktigt. När sökmotorer blir bättre på att utvärdera en sidas innehåll litar de mer och mer på den bedömningen. Eftersom länkar fortsatt har en inverkan på din prestation rekommenderar vi att fokusera på att få länkar från existerande relationer. Att nå ut till sidor som ni inte redan har en relation till för att fråga om länkar kan lätt bli en tidsfälla om ni inte får utdelning från. I den här artikeln presenterar vi våra tankar om att köpa länkar.

Mätning och analys av din SEO-strategi

Som vi nämnde inledningsvis är en SEO-strategi något som bör planeras med en lång tidshorisont, gärna ett halvår åt gången. Relativt små, riktade, insatser har ofta stor effekt. Var agil i planeringen och ha schemalagda utvärderingar för att säkerställa att ert arbete har den effekt ni förväntar er. Var beredd på att ni kan behöva skifta fokus mellan on-page, off-page och teknisk SEO.  Här kan du med fördel kombinera verktyg såsom Ahrefs och Google Search Console för att måla upp en mer heltäckande bild.

SEO-trender och framtidens strategier

SEO är inte en isolerad punktinsats utan en pågående process. Sökmotorernas algoritmer uppdateras kontinuerligt, SGE är ett bra exempel på detta. Det är viktigt att hålla sig uppdaterad med de senaste trenderna och bästa praxis för att säkerställa att din webbplats fortsätter att prestera väl. Det är därför många väljer att använda SEO-specialister som är väl insatta i best practice. Google själva har en blogg som sammanfattar justeringar i deras algoritmer och hur man bör förhålla sig till dessa.

Veronica von Feilitzen

Kontakta Veronica

Vill du veta mer om hur vi arbetar? Kontakta Veronica von Feilitzen, CEO, för att ta reda på hur vi kan hjälpa er er digitala resa.

Boka möte med Veronica
Anna Frössén

Kontakta Anna

Har du frågor om oss, digital tillväxt eller vill du bolla digitala utmaningar du står inför just nu? Kontakta Anna Frössén, Head of sales.

Boka möte med Anna