En ovanlig men vanlig digital byrå
Embryot till Bombayworks tog sin början 2004, när Jonas Rendahl och Niklas Roupe träffades på ett stort konsultbolag. De båda kollegorna arbetade i stora SAP och Oracle-projekt men blickade utåt, där de såg helt nya möjligheter. Internet utvecklades snabbt med sociala medier (minns Facebooks lansering 2004) och nya möjligheter att koppla upp sig trådlöst - 2006 kom 3G och Apples första iPhone skulle snart lanseras.

De båda sade upp sig 2006 med siktet inställt. De skulle bygga upp en digital byrå som skulle ligga i teknisk framkant vad gäller utveckling av applikationer på Internet med en arbetsplats där de själva skulle trivas att arbeta. Ett företag där man kunde vara stolt över sina leveranser. En plats utan vassa armbågar och där alla hjälper varandra, med lokaler där det gick att umgås och trivas tillsammans, med anställda i både Sverige och Indien men med svenska arbetsförhållanden i båda länder.
Indisk IT-kompetens
Jonas och Niklas hade jobbat med indiska kollegor på sin tidigare arbetsplats, och märkte tidigt hur snabbt IT-kompetensen växte i Indien. Gemensamma vännen Gabriel Mannheimer jobbade på Gunnebo i Mumbai, också kallat Bombay. Han hade nödvändiga kontakter och blev delägare och ansvarig på kontoret i Mumbai. Johannes Stjernquist gick in som delägare och ansvarig på dåvarande kontoret i Lund. Jonas och Niklas hittade en lokal i Stockholm där huvudkontoret ligger sedan dess.


Att kunna erbjuda prisvärda digitala lösningar med utvecklare i Indien, men också Sverige, och samtidigt erbjuda projektledare i Sverige för en trygg kontakt blev affärsidén. Att fungera som en teknisk produktionsleverantör i samarbete med andra kreativa byråer blev den initiala grunden i Bombayworks erbjudande.
Tillfredsställande? Absolut.
Önskan om en attraktiv arbetsplats där de anställda trivdes och där kollegor hjälpte varandra förverkligades omgående. Och kontoret i Indien blev snabbt en attraktiv arbetsplats för it-personal i Mumbai. Tanken att arbetsklimatet skulle spegla en svensk arbetsplats uppskattades. I Indien ingick lördag i en vanlig arbetsvecka, men inte på Bombayworks. Att jobba övertid, mycket övertid, var mer regel än undantag. Men inte på Bombayworks. Med en svensk chef lokalt placerad gick det också att säkerställa att arbetskulturen höll sig svensk. Ryktet gick och snabbt blev Bombayworks lilla kontor i Mumbai en snackis bland andra svenska företag i Indien.
Bland flera andra har Volvo gjort studiebesök på kontoret för att se hur vi arbetar med en svensk arbetskultur.

Utmanande? Javisst.
Visst hade Gabriel erfarenhet av att jobba i Indien men det skulle visa sig vara svårt att hitta arbetskraften som behövdes. Mumbai var vid den här tiden ett finansiellt centrum, men it-meckat i Indien var då som nu Bangalore. Och även i Sverige var det komplicerat. Internet och dess affärsmöjligheter var fortfarande i sin linda och utvecklare var svåra att få tag på. Affärsmässigt då? I samarbetet med klassiska reklambyråer var det svårt att få ihop affären finansiellt.
Kreativa krafter & teknisk briljans
2011/2012 gick företaget på knäna. Att endast erbjuda den tekniska leveransen med ett kreativt samarbete med andra byråer hade visat sig vara en affär som var svår att få ihop. Beslut togs därför att anställa Bombayworks första designer och erbjudandet gjordes om. Byrån började arbeta bredare och kunde ta över en större bit av affären mot slutkund. Med en stor teknisk förståelse och nya kreativa krafter kunde byrån ganska snabbt hitta fram till fler och större kunder. Fler utvecklare och designers anställdes, liksom content managers, projektledare, analytiker, seo-experter och testare. Personalstyrkan i Sverige växte fort, liksom på kontoret i Mumbai som har fortsatt fokus på utvecklare och testare.
2018 och 2019 fick företaget Gasellpriset som ett av de snabbast växande företagen i Sverige. 2023 och 2024 belönades Bombayworks som Årets byrå inom kategorin Digital transformation.
Bombayworks affärsmodell fungerar som tänkt, och arbetsplatskulturen fortsätter precis som den började, med en arbetsplats där man som anställd kan trivas och utvecklas.
Vi vinner med våra kunder!
Bombayworks är stolta över att ha vunnit både guld och silver som Årets Byrå inom Digital Transformation 2023, 2024 och 2025! Vi är ödmjukt tacksamma för att ha erkänts som branschledande inom pålitlig leverans och med högsta betyg i utvärdering av samarbeten. Med toppbetyg och de mest nöjda kunderna bland alla digitala byråer är vi inspirerade att fortsätta leverera utmärkta resultat. Det är våra fantastiska kunder som får oss att lysa!


Undrar du något?
Har du frågor om oss, digital tillväxt eller vill du bolla digitala utmaningar du står inför just nu? Hör av dig!