AI Overviews: Anpassa din strategi
Den 21 maj 2025 lanserades AI Overviews (AIO) i Sverige, vilket innebär att Google nu genererar AI-drivna svar direkt i sökresultaten. Det här är det senaste steget i Googles utveckling för att möta användarens allt mer komplexa sökbeteende.

Verktyget lanserades i USA redan för över ett år sedan, och Google har sedan dess kontinuerligt arbetat med att förbättra funktionen. Nyligen rullades en rad nya uppdateringar ut inom sök, och nu finns AI Overviews tillgängligt i över 200 länder och på 40 olika språk* – där Sverige och svenska nu är inkluderade.
Vad är AI Overviews och hur påverkar det din SEO och trafik?
Enkelt uttryckt är AI Overviews AI-genererade sammanfattningar som visas högst upp i Googles sökresultat. Verktyget kombinerar information från flera olika källor för att skapa ett enda, konsoliderat svar. Det här innebär att användaren inte behöver klicka runt på olika sidor för att hitta den efterfrågade informationen, utan får ett snabbt och omfattande svar direkt i sökresultatet. Men vilken påverkan kommer det att ha?
Som det ser ut just nu påverkar det främst informativa sökningar, alltså de som ligger tidigt i "köptratten" där användaren söker information snarare än att genomföra en konvertering.
Till skillnad från traditionella "featured snippets" är dessa översikter mer omfattande och inkluderar även länkar till flera olika webbplatser för vidare läsning.
I samband med denna stora lansering behöver företag och varumärken anpassa sig för att behålla och förtjäna sin plats i sökresultaten. Med den nya uppdateringen förväntas 88% av informativa sökningar att påverkas**, då AI Overviews kommer att synas längst upp.
Har du ett starkt organiskt flöde kommer du sannolikt att se att klickfrekvensen (CTR) och trafiken kan sjunka i linje med ändrat sökbeteende. Eftersom AI Overviews nu tar plats högst upp på sidan skjuts de organiska resultaten ner automatiskt, vilket i sin tur kan leda till färre klick till er sida.
6 snabba tips på hur ni kan anpassa er SEO-strategi
Google fortsätter att prioritera webbplatser med väl optimerat och kvalitativt innehåll. Har ni ett gediget SEO-arbete i bagaget är chansen därför större att ert innehåll prioriteras som en källa för AI Overviews-svar. Grundläggande SEO best practice är i stort sett detsamma, men här är 6 tips som vi tror blir extra viktiga just nu:
Omstrukturera och optimera ditt innehåll
För att ranka i AI Overviews, granska ert innehåll utifrån användarens perspektiv och säkerställ att det är relevant och trovärdigt. Strukturera med tydliga rubriker och koncist språk för att hjälpa Googles AI att snabbt förstå och presentera era svar.
Kvalitet framför kvantitet
Prioritera högkvalitativt innehåll framför stor volym. Använd ett naturligt språk och en tonalitet som inte är AI-genererat. En rekommendation är att skapa innehåll i ett FAQ-format för vanliga frågor.
Tekniska optimeringar och strukturerad data
Det är inte bara innehållet som spelar roll, utan Google prioriterar hemsidor som är snabba, mobilanpassade och har en korrekt teknisk SEO (t ex hantering av 404-sidor). För optimal synlighet i AIO bör du implementera strukturerad data. Detta underlättar för sökmotorerna att tolka ert innehåll korrekt vilket ökar chansen att synas.
Visa din expertis med EEAT
Googles riktlinjer kring EEAT (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) är fortsatt lika viktiga. Bygg upp förtroende inom din nisch och för ditt innehåll genom att stärka din expertis, bygga kvalitativa länkar samt bli omnämnd i relevanta sammanhang.
Optimera för entiteter
Det är viktigt att fokusera på nyckelord, men det är inte det viktigaste. Bygg innehåll kring olika teman, begrepp och ämnen istället.
Konverteringsoptimering
Ett annat effektivt knep är att se över er konverteringsoptimering (CRO) på hemsidan. Detta ökar chansen att de som besöker er sida faktiskt blir kunder, även om trafiken skulle påverkas.
Sammanfattning och vägen framåt
Genom att se över dessa punkter och kontinuerligt förbättra de olika områdena har ni en god chans att få ert innehåll citerat av AI Overviews. Det är viktigt att komma ihåg att både SEO och AI är områden som ständigt utvecklas, och det krävs att man anpassar sina strategier löpande.
Se över era mål för året och vilka strategier ni strävar efter för 2026. Behöver ni hjälp att anpassa er SEO-strategi eller optimera ert innehåll för det nya AI-drivna söklandskapet? Hör då av er till oss via formuläret nedan!
*Google AI Overviews expand to more users
**Semrush AI Overviews Study: What 2025 SEO Data Tells Us About Google’s Search Shift

Undrar du något?
Har du frågor om oss, digital tillväxt eller vill du bolla digitala utmaningar du står inför just nu? Hör av dig!