Quality Score och Ad Rank i Google Ads

Har du funderat över hur Google väljer vilka "sponsrade" annonser som visas överst i dina sökresultat? Det handlar inte bara om betalning. I den här artikeln reder vi ut hur Google Ads bestämmer vilka annonser som fångar din uppmärksamhet och potentiellt leder till en konvertering.

Sponsored Ad

Vi har alla använt oss av Googles sökfunktion och vi har alla sett att det längst upp i sökresultaten finns inlägg märkta “sponsored” direkt under sökfältet. Men hur fungerar det egentligen? Hur bestämmer Google, som är en av världens största sökmotorer, vilken annons som ska visas längst upp för min uppmärksamhet? Förmodligen så pass mycket att jag även klickar på den annonsen och utför en konvertering. Det reder vi ut i den här artikeln.

Google Ads är Googles egen annonsplattform. Googles primära mål är att attrahera och behålla användare och vara världens ledande sökmotor. Det är där du som annonsör kommer in. Genom att använda Google annonsering effektivt skapar du en win-win-situation: du når din målgrupp i rätt ögonblick och Google drar nytta av att fortsätta tillhandahålla relevanta sökresultat och ett användbart “annonserings-ekosystem”. Däremot ställer Google som sökmotor också krav på oss som annonsörer som vi måste följa, för att finna en vinning i att betala för annonseringen.

Genom att bygga en stark relation med Google och en win-win-situation måste vi som annonsör se till så att det sökord vi köper, den annons vi skriver och den landningssida vi vill leda annonsören till är så bra som möjligt. Det är här Quality Score och Ad Rank kommer in.

Vad är Quality Score?

För att hantera och ha kontroll över annonsörers annonser använder Google ett 1-10 betygssystem som kallas kvalitetsresultat. Google använder detta för att bedöma kvaliteten och relevansen av dina annonser och sökord. Detta påverkar i sin tur både din annonsposition och CPC (Kostnad per klick). Detta kollar Google på:

  • Annonsrelevans: Hur nära ditt sökord matchar budskapet i dina annonser. Ett betyg under genomsnittet kan indikera att dina annonser är för allmänna eller specifika för att svara på användarens fråga, eller att det här sökordet inte är relevant för ditt företag.

    Exempel: Du vill inte att någon som söker efter hundmat ska se annonser som marknadsför hästfoder.

  • Upplevelsen av målsidan: Hur relevant och användbar din målsida är för personer som klickar på din annons. Den tar hänsyn till faktorer som hur väl innehållet på din målsida matchar någons sökterm och hur lätt det är för människor att navigera på sidan. Du vill inte att någon som söker efter hundmat hamnar på en målsida om hästmat.

  • Förväntad CTR: Hur sannolikt det är att någon klickar på din annons när den visas. Detta värde baseras på dina annonsers tidigare klickfrekvens då Google kollar historiskt. Google utesluter effekterna av annonsposition och andra faktorer som påverkar annonsens synlighet, som webbplatslänkar och så vidare och kollar endast på detta.

Vad är Ad Rank?

Ad Rank bestämmer din position. Ad Rank blir resultatet av betyget du fått i Quality Score multiplicerat med vad du är villig att betala.

Ad Rank formula explained

Så, hur fungerar det egentligen?

Här nedan har vi mappat upp så att det blir enklare att förstå:

  • Högt bud + hög kvalitet = Superhög annonsrankning: Du är längst fram i kön, alla ser din annons först.

  • Högt bud + låg kvalitet = Medelhög annonsrankning: Du kanske fortfarande dyker upp, men inte överst. Dina annonser är dyra, men inte särskilt tilltalande.

  • Lågt bud + hög kvalitet = Medelhög annonsrankning: Du kanske inte är villig att betala mycket, men dina annonser är så bra att folk klickar på dem.

  • Lågt bud + låg kvalitet = Låg annonsrankning: Du står längst bak i kön och ingen lägger märke till dina annonser.

Så här kan det se ut:

Annonsör 1: 50 SEK (bud) x 6 (Quality Score) = 30

Annonsör 2: 30 SEK (bud) x 7 (Quality Score) = 21

Annonsör 3: 70 SEK (bud) x 9 (Quality Score) = 63

Summering: Att sätta in pengar gör inte automatiskt att du får en position långt upp eller värdefulla leads. Det kräver noggrann planering och genomföring för att skapa en så pass bra annons, sökord och målsida som möjligt. Fokusera på kvalitet före kvantitet - det kommer inte bara att gynna er tidsmässigt utan också er plånbok!

Är ni intresserade av att veta mer? Kontakta oss nedan!

Jenny Mossinger

Undrar du något?

Har du frågor om oss, digital tillväxt eller vill du bolla digitala utmaningar du står inför just nu? Hör av dig!