Undvik de vanligaste misstagen inom Performance marketing
Performance marketing skapar fantastiska möjligheter att nå rätt målgrupp och bygga starka kundrelationer. Men utan en genomtänkt strategi kan det också leda till misstag som slukar både tid och budget – utan att ge de resultat du hoppats på.

I den här artikeln går vi igenom några av de vanligaste fallgroparna och hur du kan undvika dem för att få ut maximal effekt av din digitala marknadsföring.
Tänk på att…
…ha en tydlig strategi
Har man ingen tydlig strategi på vad man vill uppnå och hur man ska nå sitt mål är det en väldigt stor chans att dina digitala insatser inte ger det resultat du är ute efter. Risken är stor för spridda insatser och då dåliga resultat. Hur löser man då detta? Det gäller att mappa upp sina mål inom performance marketing och vilken målgrupp man vill nå, samt en handlingsplan som styrker detta. Här behövs en kortsiktig men också långsiktig strategi.
…göra en målgruppsanalys
Att inte känna till sin målgrupp tillräckligt väl kan bli både kostsamt och sluka tid. Här behöver man ta reda på vilka de är, vilka plattformar de befinner sig på, vad som är deras intressen och hur de söker sig till de ni erbjuder. Med denna värdefulla information kan man rikta sin annonsering rätt och skapa engagerande och rätt innehåll.
…analys är viktigt
Utan analys och mätning hamnar man i en stor fallgrop. Har man inget analysverktyg blir det svårt att följa upp sina olika insatser samt se vad som funkar och inte. Det finns en rad olika verktyg som kan hjälpa er mäta konverteringar, trafik och andra viktiga parametrar - bland annat de populära webbanalysverktygen Google Analytics 4 och Matomo. Läs om fördelarna och nackdelarna här.
…tänka långsiktigt
Ha tålamod! Det finns inga snabba genvägar med betald annonsering. Gå in med inställningen att det tar tid och resurser. Kombinera kortsiktiga och långsiktiga mål i din digitala strategi för att kunna följa upp och optimera resultaten. Lägg tid på saker som SEO, e-postmarknadsföring och innehållsskapande.
…jobba med SEO och ditt innehåll
Likt föregående punkt så är det viktigt att man inser värdet av en väloptimerad landningssida med bra innehåll. Utan en stark närvaro i sökresultaten genom SEO kommer du inte att synas i sökmotorerna och förlorar nya kundrelationer.
Hur undviker man detta? Ha en innehållsplan som du uppdaterar med jämna mellanrum. Genom att optimera din webbplats kommer du att ha relevanta sökord, innehåll och att bygga starka länkar som styrker din webbplats.
…följa trender
Den digitala världen utvecklas ständigt och likaså de olika plattformarna. Det gäller att följa med trender och hålla sig uppdaterad kring vad som händer så att man kan ta rätt beslut i rätt tid. Ha en anpassningsbar inställning och se över din strategi efter hand.
…inte bara lita på automatisering
Automatisering av digitala insatser är mer populärt än någonsin. Det finns en rad olika AI plattformar som kan hjälpa en utveckla sina texter, strategier m.m. Däremot är risken stor att budskapet blir opersonligt och upplevs som mekaniskt. För att driva rätt engagemang från din målgrupp vill man fokusera på personliga och genuina budskap. Men hur lyckas man med det?
Välj rätt område att fokusera på: Repetitiva uppgifter eller mailutskick kan vara en bra lösning för automatisering.
Behåll det personliga: Läs igenom texten och lägg till personlig kommunikation och engagemang till ditt automatiserade utskick.
Skapa genuina budskap: Fokusera på att anpassa budskapet efter målgruppen och situationen. Se till att meddelandet känns relevant och äkta för mottagaren.
Performance marketing är ett kraftfullt sätt att annonsera men det är lätt att göra kostsamma misstag. Utan en tydlig strategi, kunskap om din målgrupp och kontinuerlig analys är det svårt att nå framgång. Kom ihåg att prioritera en tydlig strategi, SEO, skapa engagerande innehåll och håll dig uppdaterad om de senaste trenderna. Att hitta balansen mellan automatisering och personlig kommunikation är nyckeln för att bygga starka kundrelationer.
På Bombayworks är vi över 60+ digitala konsulter som kan underlätta din resa mot lyckad marknadsföring.
Behöver ni hjälp med Performance marketing? Kontakta oss idag!

Undrar du något?
Har du frågor om oss, digital tillväxt eller vill du bolla digitala utmaningar du står inför just nu? Hör av dig!