Svenskarna och internet 2025: 3 digitala sanningar som formar din strategi för 2026
Rapporten Svenskarna och internet 2025 släpptes nyligen och det är en guldgruva för dig som vill ligga steget före i den digitala marknadsföringen. Med över 200 sidor statistik, innehållande beteendeinsikter och trender kan det vara överväldigande att navigera — men vi har gjort grovjobbet. Här bryter vi ner de tre mest affärsrelevanta insikterna och visar hur ni kan applicera dem i er strategi för 2026.

Insikt 1: AI verktyg utmanar sökmotorerna och förändrar sökbeteende
Vad visar rapporten?
År 2025 använder 4 av 10 svenskar (8 år och äldre) AI-verktyg någon gång under året.
Var femte svensk säger att de ställer frågor till AI som de annars hade vänt sig med till Google/Bing.
Bland yngre generationer är AI-användandet betydligt högre.
Vad betyder det för er marknadsföring?
Förvänta dig att potentiella kunder börjar “prata med AI” om de söker information — dina texter, FAQ-sidor och content måste vara optimerade även för AI-frågor, inte bara traditionell SEO. Däremot är det viktigt att skapa innehåll som är av kvalitet och originalitet, då det är viktigt att skilja sig från mängden. Även om AI är ett kraftfullt verktyg som snabbt kan skapa konkurrenskraftigt innehåll för era kanaler, är inte det kvittot på att alltid blir omtyckt av sökmotorerna eller de som faktiskt läser ditt innehåll.
Hur vi på Bombayworks kan hjälpa
Med vår SEO-kompetens kan vi att kartlägga vilka AI-frågor era målgrupper ställer, optimera era landningssidor och bloggar för både människa och maskin, och bygga prototyper där AI-assistans stärker kundupplevelsen. Samtidigt ser vi till att ni håller ert varumärkes tonalitet och känsla.
Insikt 2: Misstro ökar på Sociala medier
Vad visar rapporten?
97% av alla svenskar använder internet och 93% går online dagligen.
96% använder sociala medier över året, och 85% loggar in dagligen.
Förtroende och trovärdighet blir svårare att få – annonser ifrågasätts, bluffannonser närmar sig användarna och trovärdigheten hos kommersiella budskap sjunker.
Internetvanorna skiljer sig mellan de olika målgrupperna: era insatser kräver olika målgruppsanpassade strategier, snarare än en massa spridda satsningar.
I rapporten om källkritik framgår det att 3 av 10 tycker att det är svårt att avgöra om något är sant eller falskt på sociala medier, särskilt bland äldre.
Vad betyder det för er marknadsföring?
Fokusera på relationen ni vill ha med er målgrupp: Istället för att jaga maximal spridning för att bara synas, lägg fokus på att skapa innehåll som bygger tillit och djupare engagemang. Det kommer stärka relationen till er målgrupp och ge ett långsiktigt resultat.
Välj kanal med eftertanke: Vissa plattformar passar bättre för “trovärdigt berättande” medan andra lämpar sig för räckvidd — gör en kanalanalys utifrån målgruppens verkliga användning och behov.
Utnyttja user-generated content och äkta kundberättelser: När användare själva visar upp produkter, tjänster eller erfarenheter kan det ge högre trovärdighet än polerade kampanjer.
Hur vi på Bombayworks kan hjälpa
Vi kan kartlägga var era målgrupper finns och vilket innehåll som kan upplevas som genuint och trovärdigt. Vi hjälper er att välja rätt kanaler och format (t.ex. META, LinkedIn eller Tiktok) och kan även utforma mer målgruppsanpassade kampanjer med er tonalitet, snarare än ett generiskt budskap.
Insikt 3: Digital tillgänglighet och svåra e-tjänster skapar friktion
Vad visar rapporten?
Trots att internetanvändandet är mycket högt i Sverige finns det grupper som upplever svårigheter. Det finns de som avstår från att använda tjänster för att de upplever dem som krångliga att förstå och hantera.
Ett exempel på punkten ovan är att 1 av 4 svenskar har avstått att boka ett läkarbesök för att e-tjänsterna upplevdes som för svåra att använda.
Det finns tydliga kunskapsluckor och digitala kompetensskillnader mellan generationer och grupper, vilket gör det extra viktigt att ha rätt kommunikation och navigering i sina kanaler.
Vad betyder det för er marknadsföring?
Se till att vara inkluderande:En strategi som bara funkar för människor med digital vana riskerar att missa målgrupper med lägre tekniska kunskaper eller tilltro till internet.
UX och design måste vara inkluderande i alla steg: Digital tillgänglighet med tydlig navigation, tydliga instruktioner och minimal friktion.
Ge kunderna flera vägar in: Om möjligt, låt dina kunder möta er via flera kanaler (t.ex. digitalt, telefon, fysisk mötespunkt) så att ingen utesluts.
Stöd och utbildning: Små guider, “kom igång”-stöd, supportfunktioner, chatt eller handledningar kan minska tröskeln att delta.
Hur vi på Bombayworks kan hjälpa
Vi kan skapa användartester med representativa grupper, identifiera friktioner i era digitala flöden och ge förslag på förbättringar för att maximera tillgänglighet och inkludering. Vi kan också utforma onboarding-upplevelser som hjälper nya eller ovana användare att ta sig in i era system.
Integrera trenderna i er strategi framåt
Att läsa årets rapport är en sak - att omsätta den till en digital tillväxt är en annan. Vi som digitala konsulter på Bombayworks brinner för att göra just det, transformera insikter till handling. Vill ni att vi hjälper er att integrera dessa tre trender i er strategi för 2026 — låt oss prata vidare!

Undrar du något?
Har du frågor om oss, digital tillväxt eller vill du bolla digitala utmaningar du står inför just nu? Kontakta Jenny Mossinger, Head of Sales!