Framtidens lärande
AcadeMedia saknade en plattform där de kunde samla sina digitala tjänster. Vi byggde ett virtuellt campus åt dem.
AcadeMedia är det största privatägda utbildningsföretaget i Sverige. De riktar sig till en bred målgrupp, från förskolebarn till äldre studenter.
Detta ger dem en mycket stor mängd data som behöver lagras. För att underlätta för lärare och studenter som letar efter digitala tjänster fansn en önskan att samla alla tjänster på samma plats. Bombayworks fick i uppdrag att skapa en webbaserad och dynamisk plattform för AcadeMedias gymnasieskolor. Resultatet blev Campus Online.
En plattform, oändliga möjligheter
Projektet startade med en pilot vid NTI gymnasieskola i Nacka strax utanför Stockholm. Detta var en hårdkodad lösning som endast innehöll den funktionalitet som behövdes för att validera och testa konceptet.
Sedan dess har plattformen mognat till det som nu är Campus Online, en dynamisk webbplattform som är ansluten till ett växande nätverk av skolor. Elever kan hålla koll på inlämningsuppgifter, kolla sitt schema och besöka Google Classroom. Lärare får tillgång till en annan vy där de enkelt kan sätta deadlines, registrera frånvaro, skapa tester och dela webbinarier.
Projektet utvecklades delvis i sprintar. Plattformen utvecklades utifrån en uppsättning specificerade behov och ytterligare funktioner lades till efter dagliga uppföljningar mellan Bombayworks och AcadeMedia. Bombayworks analytiker, utvecklare, testare och designers var involverade i skapandet av en användarvänlig plattform för framtida lärande.
Med särskild inriktning på tillgänglighet
Användarvänlighet har högsta prioritet i våra projekt.
- Vi lyckades skapa en plattform som täcker både lärare och elevers vardagsbehov, säger Caroline Schouenborg, projektledare på Bombayworks.
Efter framgången med Campus Online har AcadeMedia och Bombayworks börjat digitalisera andra verktyg som är relevanta för vuxenutbildningsområdet.
- "Talk to a Career Advisor" är ett verktyg som låter elever komma i kontakt med studievägledare via video eller telefon. Att implementera en sådan tjänst i Campus Online skulle harmonisera bra med plattformens nuvarande systemuppbyggnad, säger Caroline Schouenborg.
Digitalt hela vägen
Anslutning av en ny skola till plattformen är enkelt. Man lägger bara till ytterligare användare i en lista i systemet. Innehållet uppdateras sedan för att passa nykomlingen. Att samla all denna information i ett mångfacetterat och komplext system samtidigt som en hög nivå av flöde och användarvänlighet behålls har varit en utmaning. En utmaning som vi har lyckats med.