Vad är sökord och hur tas de fram?
En term som dyker upp titt som tätt inom digital marknadsföring är sökord (också känt som keywords eller nyckelord). Men vad är egentligen sökord, varför är de så viktiga och var lurar de egentligen? Vi kommer titta på detta ur ett SEO-perspektiv i den här artikeln.
Boka ett möte för att prata SEO med ossVad är sökord?
Sökord är de ord och fraser som används i sökmotorer såsom Google när man letar efter information, produkter eller tjänster. Se det som bokstavliga eller grovt förenklade frågor. “T-shirt kort grön” kan översättas till “Var hittar jag en t-shirt som är kort och grön?”. Andra fraser är mer kryptiska, “Pucken för liten” kan vara antingen “Vilken TV-storlek bör jag köpa för att titta på hockey” eller “Var ligger närmaste optiker?”. Oavsett så ger dessa en insikt i människors beteende på sökmotorerna. Vi har en övergripande artikel om vad SEO är om du vill friska upp minnet.
Därför är sökord viktiga
Ökad synlighet i sökmotorer: Genom att integrera relevanta sökord i er webbplats, förbättrar ni chanserna att er sida visas högt upp bland sökresultaten för dessa termer. Vilket i sin tur leder till ökad synlighet och högre del organisk trafik.
Förbättrad anpassning efter målgruppen: Genom att använda specifika sökord kan ni rikta ert innehåll mot en definierad målgrupp som aktivt söker efter det ni erbjuder.
Förståelse för kundbehov: Sökordsanalys ger värdefulla insikter i vad er målgrupp söker efter. Detta kan hjälpa er att skapa mer relevant och engagerande innehåll som täcker hela kundresan.
Ökad konverteringsgrad: Genom att besvara relevanta sökord lockar ni besökare som är mer benägna att konvertera till kunder, eftersom de redan är intresserade av det ni erbjuder.
Så väljs rätt sökord
Förstå er målgrupp: Lär känna deras behov, problem och de termer de använder när de söker efter lösningar online.
Använd sökordsverktyg: Intuition i all ära, men data är A och O när det kommer till SEO. Verktyg som Google Keyword Planner kan hjälpa er att hitta sökord relaterade till er verksamhet och deras sökvolym.
Analysera konkurrensen: Se vilka sökord era konkurrenter rankar för och hur ni kan differentiera er.
Balansera sökvolym och relevans: Välj sökord med en anständig sökvolym som också är högst relevant för ert erbjudande.
Kontinuerlig optimering: Sökordsstrategier kräver ständig justering och optimering baserad på prestandadata och marknadstrender.
Erfarenhet: SEO är något som kräver långsiktigt arbete – till skillnad från betalda annonser är det en investering i er verksamhet som fortsätter att ge resultat även efter arbetet. Därför krävs det ofta erfarenhet från tidigare insatser för att bedöma vilken väg som ger mest och bäst resultat ett halvår framåt. Det är en fördel med att ta hjälp utifrån för SEO. Dessutom är det bra att hålla sig ajour kring nya funktioner och uppdateringar, exempelvis Googles SGE.