Innovation och användarvänlighet med Electrolux for Owners

Instruktionsmanualer till vitvaror och hushållsapparater – det skriker inte användarvänlighet direkt. Electrolux gjorde dock ett ambitiöst initiativ att förenkla ägandet av produkter genom den digitala satsningen Electrolux for Owners, och vi på Bombayworks fick följa med på resan. Vårt uppdrag: att få närmare 140 digitala användarguider på ett 20-tal språk på plats, koordinera det komplexa översättningsarbetet och strukturera upp i det nyimplementerade CMS:et, samt att testa och kvalitetssäkra den tekniska lösningen.

A man and a woman are standing at a kitchen sink. They are looking at an Electrolux product.

Tjänster

Content Management
Testning
Projektledning

Lösning

Optimizely

En smidigare ägarupplevelse

Du rotar runt i stökiga byrålådor efter instruktionsmanualen till ugnen för att ta reda på hur det där grillprogrammet egentligen fungerar. Tvättmaskinen har lagt av och du letar febrilt online efter kontaktuppgifter för att boka service. Välbekanta scenarion för många, vilket Electrolux for Owners ska råda bot på: skanna QR-koden på din produkt för att komma till en landningssida för just den produkten, med enkla steg-för-steg-guider och praktiska genvägar för servicebokningar, reservdelar och produktregistrering. Och ja, den vanliga instruktionsmanualen finns också att ladda ner, för den som föredrar den klassiska upplevelsen.

Omsorgsfull testning och omfattande setup

Electrolux for Owners lanserades hösten 2023 i samband med att tvättmaskiner och torktumlare rullade ut från Electrolux-fabrikerna med nya QR-kodsförsedda produktdekaler. För vårt team av Content Managers hade projektet vid det laget redan inneburit ett rigoröst arbete med strukturering i Optimizely Headless – CMS:et som hade valts för ändamålet – följt av omfattande setup av de nya digitala produktguiderna. Dessförinnan hade vår testavdelning omsorgsfullt vridit och vänt på funktionaliteten för att säkerställa att lösningen var robust och driftsäker vid lansering. 

Bred utrullning på nästan 70 siter i över 30 länder

Lanseringen blev en framgång och under hela 2024 arbetade Bombayworks sedan med utrullning av ytterligare ett hundratal guider för ytterligare produktkategorier. När allt var färdigt hade våra Content Managers skapat cirka 5 500 individuella sidor i CMS:et, med olika versioner av användarguiderna för flera varumärken på uppemot 70 siter. Innehållet översattes till ett 20-tal språk, där vi på Bombayworks hanterade all koordination med översättningsbyrån och de lokala teamen som ansvarade för korrekturläsning. Vårt nordiska team tog hand om all textbearbetning och kvalitetssäkring för de svenska, finska, norska och danska siterna.

Mätbar effekt för de digitala guiderna 

Den nya funktionaliteten hade en omedelbar positiv effekt på bland annat produktregistreringar och statistiken visade att användarna hade stor framgång med guiderna. Idag arbetar vårt Support-team med löpande uppdateringar av de 140 produktguiderna samt utrullning av nya funktioner för Electrolux for Owners som tas fram i samarbete med Electrolux design- och utvecklingspartners.

Jenny Mossinger

Undrar du något?

Har du frågor om oss, digital tillväxt eller vill du bolla digitala utmaningar du står inför just nu? Kontakta Jenny Mossinger, Head of Sales!