Ericsson

Smartare logistik
i ny kundportal
för Ericsson

https://a.storyblok.com/f/223101/2280x1284/1ab428ee50/ericsson-1.jpg

2019 fick vi uppdraget att utveckla en applikation för Ericssons kunder för spårning och visualisering av komplexa beställningar och leveranser internationellt.

Samtidigt hade projektet en sekundär agenda som verkligen talade till oss: att vidareutbilda Ericsson-anställda i agila arbetsmetoder och göra verksamheten smidigare.

En effektiv digital lösning

Ericsson är världsledande inom kommunikationsteknologi och arbetar för snabbare nätverk för konsumenter och företag. Deras vidsträckta 4G- och 5G-nätverk förlitar sig på myriader av basstationer som är utspridda över stora geografiska områden, och logistiken för detta är omfattande. Historiskt har spårningen av leveranserna hanterats med hjälp av kalkylblad som skickats fram och tillbaka mellan berörda parter. Bombayworks arbete bestod i att ta fram en digital lösning för att effektivisera hanteringen, i nära samarbete med utvalda leverantörer. I våra ansvarsområden ingick UX- och UI-design, frontend-utveckling för visualisering av Ericssons data som levereras via API från leverantören Qlik, samt projektledning av den digitala implementationen.

https://a.storyblok.com/f/223101/2280x1282/f754a186aa/ericsson-2.jpg

Snabb lansering av MVP - men det var bara början

Applikationen fick namnet ECOD, Ericsson Customer Order Dashboard, och vi kunde snabbt gå live med en MVP, helt enligt agila principer, och lansera till utvalda kunder. Därefter började arbetet att vidareutveckla verktyget, och vi jobbade sprint för sprint enligt renodlad Scrum med att ta fram nya funktioner för applikationen. I nära dialog med slutkunden finslipade vi upplevelsen och efter mindre än ett år i projektet hade vi lanserat applikationen till telekomkunder i Sverige, Europa, Afrika och USA.

https://a.storyblok.com/f/223101/2280x1282/a3a24f9661/ericsson-3.jpg
https://a.storyblok.com/f/223101/2280x1282/902d390c07/ericsson-6.jpg

Framgångsreceptet: ett tvärfunktionellt team

Förutom att leverera en produkt med uppenbart värde för kunden var den största behållningen—och en av förutsättningarna för framgången—det nära samarbetet i projektet. Vi arbetade i ett helt integrerat, tvärfunktionellt team, där projektledare, designers och utvecklare från oss på Bombayworks samarbetade med produktägare och affärsanalytiker från Ericsson och seniora konsulter från Qlik och Boston Consulting Group för att skapa en produkt som vi verkligen är stolta över.

En ny standard för digitala satsningar inom Ericsson

Utöver de konkreta leveranserna arbetade vi tillsammans med Ericsson och övriga leverantörer för att ta fram nya, agila sätt att arbeta och för att sätta nya interna standarder för hur Ericsson tar sig an framtida initiativ för digitala plattformar. Med oss på resan hade vi agila coacher och vi var glada för att kunna dela med oss av våra kunskaper och erfarenheter inom agil metodik, och på så sätt bli en del av Ericssons digitala transformation.

Framgången har varit betydande och idag använder över 200 av Ericssons storskaliga internationella kunder sig av lösningen. Verktyget hjälper dem hålla koll på leveranser och säkerställa tidsplaner, och bidrar på så sätt till utrullning av ännu bättre mobila tjänster och nätverk över hela jordklotet.

https://a.storyblok.com/f/223101/2280x1282/3460450494/ericsson-7.jpg
https://a.storyblok.com/f/223101/2280x1284/74a56167a1/ericsson-8.jpg

Ericsson

Tjänster

Design & UX

Frontend-utveckling

Projektledning

Lösning

Qlik Sense

Angular

React

Veronica von Feilitzen

Kontakta Veronica

Vill du veta mer om hur vi arbetar? Kontakta Veronica von Feilitzen, CEO, för att ta reda på hur vi kan hjälpa er på er digitala resa.

Boka möte med Veronica
Anna Frössén

Kontakta Anna

Har du frågor om oss, digital tillväxt eller vill du bolla digitala utmaningar du står inför just nu? Kontakta Anna Frössén, Head of sales.

Boka möte med Anna