Så ökade Toyota Center Göteborg Hyrbilar konverteringarna med 162%
Toyota Center Göteborgs hyrbilsverksamhet erbjuder flexibla hyrbilslösningar för både privatpersoner och företag. Med alternativ för tim-, dygns-, vecko-, helg- och månadshyra. I hyran ingår förmåner som Toyota Vägassistans, fria mil och skadereducering. Verksamheten finns på två orter i Göteborg: en i Mölndal och en i Bäckebol. Vi ökade konverteringarna med 162% – trots 35% mindre annonseringsbudget. Såhär gjorde vi.

Toyota Center Göteborg Hyrbilar
Tjänster
Projektledning
Digital strategi
Digital marknadsföring
Analys
Lösning
Google Ads
Google Analytics 4
Google Search Console
LookerStudio
Utmaning
Marknaden för hyrbilar i Göteborg är både konkurrensutsatt och hårt prissatt. Kunden stod inför utmaningen att:
Skapa en effektiv Paid Search-strategi med en minskad budget.
Få tydliga, mätbara resultat kopplade till affären.
Installera analysverktyg för att kunna fatta strategiska beslut.
Lösning
Toyota Center Göteborgs hyrbilar var i behov av en mer datadriven strategi för sina digitala kampanjer. Vi fokuserade på att bygga en stabil grund och maximera effekten av varje investerad krona.
Mäta rätt
Google Analytics 4 och Google Search Console implementerades för att möjliggöra bättre analys och uppföljning.
Kvalitetssäkring och spårning gjordes i Google Ads.
LookerStudio rapport byggdes för full transparens och snabba beslut.
Nå ut rätt
Nya sökordsanalyser och skarpare annonstexter skapades.
Mer relevanta landningssidor anpassade efter kundresans olika faser.
Fokus på Toyota Center Göteborgs hyrbilar unika fördelar: fria mil, inkluderad trängselskatt och skadefördelar.
Maximera resultat
Kontinuerlig optimering och A/B-testning av kampanjer
Gemensamt arbetsdokument för smidig kommunikation kring erbjudanden och viktiga datum.
Resultatet (maj–aug 2025 vs 2024)
Trots en 35% lägre annonsbudget lyckades Toyota Center Göteborgs Hyrbilar kraftigt öka sin digitala affär:
+162% fler konverteringar
-75% lägre kostnad per konvertering
+290% högre konverteringsfrekvens
40% av trafiken kom från Paid Search
72,2% engagemangsgrad (över branschens benchmark på 65%)
Slutsats
Med rätt strategi, verktyg och löpande optimering kan även en minskad budget skapa stora resultat. För Toyota Center Göteborgs hyrbilar innebar satsningen att fler kunder hittade rätt bil – och bokade online.

Undrar du något?
Har du frågor om oss, digital tillväxt eller vill du bolla digitala utmaningar du står inför just nu? Kontakta Jenny Mossinger, Head of Sales!