Det ska vara lätt att köpa nya fönster och dörrar
Dovista består av en grupp ledande europeiska varumärken som fokuserar på fönster, fönsterdörrar och ytterdörrar. I Sverige har Dovista varumärkena Svenska Fönster och Mockfjärds.
Vi kom i kontakt med Dovista när de behövde förbättra sina kundresor online, med syftet att få fler potentiella kunder till deras försäljningsteam. Dovista bad oss att bygga ett planeringsverktyg för Mockfjärds, men som också kunde skalas och anpassas för Dovistas andra varumärken.
Dovista
Svenska FönsterTjänster
Analys & optimering
Design & UX
Fullstack-utveckling
Kvalitetssäkring
Projektledning
Lösning
React, NodeJS
Smart skalbar investering
Vi skapade en effektiv teknisk lösning med skalbarhet i syfte att återanvända samma teknik för Dovistas alla varumärken.
Fönsterbyte har aldrig varit så lätt
Slutresultatet av detta blev ett planeringsverktyg där kunden designar sina fönster och dörrar själva. Syftet med detta projekt var att ge kunderna en bra bild av hur produkterna kan se ut på deras byggnad, och hjälpa dem med deras estetiska beslut. Tjänsten stöttar kunden genom hela sitt fönster- och dörrbyte genom tydlig information och dialog i hela processen.
Målgrupperna för planeringsverktyget är framför allt privatkunder och fastighetsägare som funderar på att byta fönster och dörrar på sitt hus eller byggnad.
Summering av projektet
Det vi levererade var en teknisk förstudie och koncept med tillhörande effektkartläggning (KPI-ramverk). För att lyckas med design- och UX-delarna i tjänsten genomfördes en noggrann analys av kundresan och noggranna tester av prototyp innan en slutgiltig design togs fram.
Vi använde API:er för att koppla verktyget till kundens affärssystem och utvecklade applikationen i React och NodeJS. I vårt arbete med design-/UX-flöden och utveckling har vi också tagit hänsyn till att en framtida e-handelslösning ska kunna kopplas till verktyget.