En digitalt drivande däckaffär
En däckaffär är ett köp där kunden behöver mycket stöd från säljaren. För återförsäljaren är det en viktig affär, men också tidskrävande.
För Däckspecialen skapade vi därför en digital tjänst för köp av däck, fälg och och övriga däcktjänster. Allteftersom har tjänsten optimerats för att motsvara kundernas förväntningar och beteenden.
Däckspecialen
Se däckspecialens sajtTjänster
Projektledning
Digital strategi
SEO
UX/Design
Analys
Content management
Utveckling
Test
Lösning
WordPress Multisite
En lösning för två domäner och två varumärken
2020 togs initialt två plattformar med delad kodbas fram. En var helt kopplad till Toyota Göteborgs sajt och den följer Toyotas grafiska profil. Den andra, däckspecialen.com, är en lösning där domänen och varumärket saknar direkt koppling till Toyota. Det lösningarna har gemensamt förutom CMS:et Wordpress, är samtliga API-kopplingar. Den senare lösningen är till för alla bilägare oavsett bilmärke. Det går snabbt att hitta information kring däck som passar användarens bil och när produkter valts går det enkelt att boka en tid för montering/skifte. Betalning görs i verkstaden.
Förbättrad tjänst genom SEO- och UX-strategi
Tjänsten har kontinuerligt utvärderats för att matcha marknad och konkurrens. Under 2023 gjordes en uppdatering av tjänsten som tog sin början i en SEO-strategi. Den utgick från en nuläges- och konkurrentanalys, varpå relevanta nyckelord kunde tas fram. Med nya insikter togs nya flöden fram för att optimera kundresan samt förbättra sökresultaten bland sökmotorer. Utifrån nyckelords-analysen kunde nytt innehåll skapas. Sedan kunde designen uppdateras och implementeras med nya funktioner för att skapa en vassare UX-resa. En mätplan med KPI:er togs fram tillsammans med kunden för att möjliggöra uppföljning framåt.
En lönsammare och smidigare affär
Tack vare dackspecialen.com har vår kund kunnat avlasta sin personal vid högsäsong samt minskat risken att tappa kunder då trycket är som högst. Affären har samtidigt blivit lönsammare. Med 2023 års optimering ökade den organiska synligheten med 177%, kundresan förbättrades, tjänsterna blev fler och information kring ny EU-lagstiftning om däck implementerades.