En digitalt drivande och lönsam däckaffär

Att köpa däck är en viktig affär, men ofta en komplex process där kunden behöver mycket stöd och återförsäljaren lägger ner mycket tid.

För att möta dessa behov utvecklade vi Däckspecialen en skräddarsydd digital tjänst för köp av däck, fälgar och andra däcktjänster – en lösning som successivt optimerats för att bättre möta kundernas förväntningar och beteenden.

Däckspecialen case

Däckspecialen

Tjänster

Projektledning
Digital strategi
SEO
UX/Design
Analys
Content Management
Utveckling
Test/QA

Lösning

WordPress Multisite

Däckspecialen lanserades som ett fristående varumärke för alla bilägare oavsett bilmärke och bygger på en WordPress multisite-lösning. Via API-integrationer är det enkelt för kunderna att hitta rätt däck, boka montering och sen betala direkt på verkstaden.

Däckspecialen detailed view

Förbättrad tjänst genom SEO- och UX-strategi

Tjänsten har kontinuerligt utvärderats för att matcha marknad och konkurrens. Under 2023 gjordes en SEO-strategi för att förbättra tjänsten och förbättra sökresultaten hos sökmotorer. Den utgick från en nuläges- och konkurrentanalys, varpå relevanta nyckelord kunde tas fram. Med dessa nya insikter tog vi sedan fram nya flöden för att optimera kundresan samt öka konverteringar. När nya flöden var framtagna uppdaterade vi även UX och förbättrade tjänsten med nya funktioner för att ge en bättre användarupplevelse. Utifrån nyckelords-analysen kunde sedan nytt innehåll skapas. En mätplan med KPI:er togs fram för att möjliggöra fortsatt analys, utvärdering och utveckling framåt.

En lönsammare och smidigare affär

Med dackspecialen.com har vi kombinerat digital strategi, SEO, UX-design och utveckling och skapat en digital däckaffär som möter dagens behov och är förberedd för framtida tillväxt. För vår kund har lösningen avlastat personal under högsäsong, minskat risken för kundtapp vid högt tryck och samtidigt öka lönsamheten. Den senaste optimeringen gav:

  • 177 % ökad organisk synlighet.

  • Förbättrad kundresa och utökade tjänster.

  • Implementering av information om ny EU-lagstiftning för däck.

  • En smidigare och mer lönsam affär för både kunder och återförsäljare.

Jenny Mossinger

Undrar du något?

Har du frågor om oss, digital tillväxt eller vill du bolla digitala utmaningar du står inför just nu? Kontakta Jenny Mossinger, Head of Sales!