Digital harmoni i bred portfölj

Under ett långvarigt samarbete med norska FMCG-koncernen Orkla var vi deras digitala partner inom strategi, insikter, analys, design, utveckling, innehåll, lokalanpassning och support. Utmaningen var tydlig: fler än 20 olika plattformar, 30 digitala leverantörer och 200 webbplatser - en fragmenterad struktur som gjorde det både komplext och kostsamt att leverera en enhetlig digital närvaro.

orkla

Tjänster

Insikt & Analys
Design & UX
Full Stack Utveckling
Test/QA
Produktägande & Projektledning

Lösning

Multisite Wordpress

En skalbar plattform - ett Orkla

För att säkerställa kvalitet, kostnadseffektivitet, säkerhet och ett gemensamt digitalt uttryck tog vi över hela ansvaret och utvecklade en multisite WordPress-lösning – One Orkla Web Platform. Över 150 varumärkessajter nylanserades, med möjlighet till både global enhetlighet och lokal marknadsanpassning.

Plattformen utformades för att möjliggöra strukturerad utrullning av nya varumärkessajter, med fördelar som:

  • Återanvändning och delning av funktioner, integrationer och kunskap.

  • Gemensam struktur för analys och digitala marknadsaktiviteter.

  • WCAG-anpassning och samlad hantering av cookies.

  • Modulär design där varje varumärke kan uttrycka sin identitet, samtidigt som det följer Orklas digitala riktlinjer.

orkla case picture

Nära samarbete för ökad digital närvaro

I vår strategiska vägledning jobbade vi dagligdags i nära samarbete med Orkla IT och brand managers för att ta plattformen framåt. Genom att samla Orklas digitala närvaro i en skalbar plattform stärkte vi styrning och varumärkesupplevelse, minskade komplexiteten och skapade en grund för framtida tillväxt. Utrullningen av nya varumärkessajter blev enklare  – med kortare time-to-market, lokalanpassat innehåll och förbättrad användarupplevelse.

orkla design system

Unika behov - unika lösningar

För vissa av Orklas företags behov krävdes lösningar som var för unika för att vara intressanta för plattformen i stort. Vi utvecklade därför även flera skräddarsydda lösningar.

Barnas Matboks är en digital tjänst utvecklad av Bombayworks i samarbete med Orkla Foods Norge (OFN), Servicegrossisten och Albatross. Tjänstens syfte är att främja en hälsosam kost och livsstil för barn. Sajten är inspirerande och lättnavigerad, anpassad för Norges kommunala liksom privata förskolor, så att de lättare kan beställa näringsrika och goda måltider.

– Tjänsten har en rad funktionaliteter såsom menyplanering, budget- och orderöversikt, näringsberäkning samt möjligheten att hantera flera konton med olika beställningar till grossisten. Maten levereras direkt till förskolorna och kan anpassas efter deras specifika rutiner. Allt för att underlätta för slutkunden, säger Caroline Schouenborg, projektledare på Bombayworks.

Förändrar vanor och engagerar målgrupper

En av de stora utmaningarna som uppstår med ett nytt system är att få igång systemet i användarnas dagliga rutiner. Bombayworks tog hänsyn till användarnas mer eller mindre analoga köpvanor när sajten byggdes. Bra CX har således varit det primära fokuset för tjänstens utformning vilket har bidragit till en värdeskapande slutprodukt. En naturlig bonus är att detta har ökat lojaliteten gentemot Orkla både vad gäller varor och koncept.

Plusstid är ett annat exempel på en av de mer unika sajterna. Plusstids fokus låg på content med syftet att tilltala flertalet av Orklas målgrupper, med tips och inspiration kring hus och hem, mat, hälsa, graviditet, barn, fritid och vardagstips. Sajten utvecklades efterhand för att bli mer flexibel för redaktörerna, och med specifika utrymmen för samarbeten med Orklas olika varumärken.

Jenny Mossinger

Undrar du något?

Har du frågor om oss, digital tillväxt eller vill du bolla digitala utmaningar du står inför just nu? Kontakta Jenny Mossinger, Head of Sales!