Digital harmoni i bred portfölj

Under ett långvarigt samarbete med norska Orkla bistod vi som digital partner koncernen med strategi, insikter, analys, design, utveckling, innehåll, lokalisering och support till hundratals av FMCG-koncernens varumärken och sajter.

Tjänster

Analys & optimering

Design & UX

Fullstack-utveckling

Kvalitetssäkring

Produktägare & projektledning

Content, lokalisering & roll-out

Lösning

Multisite Wordpress

En plattform - ett Orkla

Innan vi fick uppdraget att skapa en gemensam lösning använde Orkla fler än 20 plattformar och 30 digitala leverantörer för fler än 200 hemsidor. För att säkerställa kvalitet, kostnadseffektivitet, säkerhet och ett gemensamt digitalt uttryck tog vi över hela ansvaret och utvecklade en gemensam plattform – One Orkla Web Platform – och nylanserade över 150 varumärkessidor.

Plattformen utformades för att möjliggöra och underlätta återanvändning och delning av funktioner, integrationer och kunskap. Genom att konsolidera all digital kommunikation till en enda plattform säkerställde vi kvaliteten på Orklas hela digitala uttryck och budskap. Plattformen använde en, gemensam, setup för insikter, analyser och digitala marknadsföringsaktiviteter. Plattformens cookie disclaimer och dess riktlinjer för WCAG var genomgående och tiden för att sjösätta nya digitala initiativ var därmed mycket kort. Plattformen bestod av ett stort antal moduler – vilket gav möjlighet för varje varumärke att ha ett eget uttryck samtidigt som det gick att följa Orklas digitala regler och policyer.

https://a.storyblok.com/f/223101/1400x1049/31e60e87e6/orkla_cover.png

Nära samarbete - gemensam riktning

I vår strategiska vägledning jobbade vi dagligdags i nära samarbete med Orkla IT för att ta plattformen framåt. Utöver flertalet webinars och frukostföreläsningar åkte vi regelbundet till Oslo på “Digital Mondays” där föreläsningar och möten med varumärken ingick.

I vår fullserviceleverans av OOWP ingick strategi, design, utveckling, analys, innehållshantering, SEO-optimering och projektledning.

https://a.storyblok.com/f/223101/1600x772/4480915676/orkla_design_system.png

Unika behov - unika lösningar

För vissa av Orklas företags behov krävdes lösningar som var för unika för att vara intressanta för plattformen i stort. Vi utvecklade därför även flera skräddarsydda lösningar.

Barnas Matboks är en digital tjänst utvecklad av Bombayworks i samarbete med Orkla Foods Norge (OFN), Servicegrossisten och Albatross. Tjänstens syfte är att främja en hälsosam kost och livsstil för barn. Sajten är inspirerande och lättnavigerad, anpassad för Norges kommunala liksom privata förskolor, så att de lättare kan beställa näringsrika och goda måltider.

– Tjänsten har en rad funktionaliteter såsom menyplanering, budget- och orderöversikt, näringsberäkning samt möjligheten att hantera flera konton med olika beställningar till grossisten. Maten levereras direkt till förskolorna och kan anpassas efter deras specifika rutiner. Allt för att underlätta för slutkunden, säger Caroline Schouenborg, projektledare på Bombayworks.

Förändrar vanor och engagerar målgrupper

En av de stora utmaningarna som uppstår med ett nytt system är att få igång systemet i användarnas dagliga rutiner. Bombayworks tog hänsyn till användarnas mer eller mindre analoga köpvanor när sajten byggdes. Bra CX har således varit det primära fokuset för tjänstens utformning vilket har bidragit till en värdeskapande slutprodukt. En naturlig bonus är att detta har ökat lojaliteten gentemot Orkla både vad gäller varor och koncept.

Plusstid är ett annat exempel på en av de mer unika sajterna. Plusstids fokus låg på content med syftet att tilltala flertalet av Orklas målgrupper, med tips och inspiration kring hus och hem, mat, hälsa, graviditet, barn, fritid och vardagstips. Sajten utvecklades efterhand för att bli mer flexibel för redaktörerna, och med specifika utrymmen för samarbeten med Orklas olika varumärken.

Veronica von Feilitzen

Kontakta Veronica

Vill du veta mer om hur vi arbetar? Kontakta Veronica von Feilitzen, CEO, för att ta reda på hur vi kan hjälpa er på er digitala resa.

Boka möte med Veronica
Anna Frössén

Kontakta Anna

Har du frågor om oss, digital tillväxt eller vill du bolla digitala utmaningar du står inför just nu? Kontakta Anna Frössén, Head of sales.

Boka möte med Anna